Lär dig förstå brand identity

Brand identity eller företagsidentitet som det heter på svenska är viktigt för att kunder lätt ska kunna känna igen ditt märke. Det består till mestadels av tre delar företagslogga, företagets färger och företagets texttyp. Allt detta tillsammans skapar den bild över företaget som konsumenterna har, man brukar säga att det är företagets ansikte utåt. Men vad gör en bra brand identity och hur får man sitt egna företag att sticka ut bland sina konkurrenter?

Om vi börjar med företagslogga så är det viktigt att reflektera över vad är det företaget ska göra och inom vilken bransch är det? Exempelvis så har vi Malin som ska öppna ett nytt café mitt i stan. För hennes del kan det vara bra att ha en logga som känns mer handgjord och personlig för att visa på att hon gör sitt fika själv. Det gäller för de flesta företag som gör sina varor själva så som smycken, accessoarer, kläder mm. Medan för en revisionsbyrå som är det istället viktigt att visa upp hur professionella och kunniga man är och då blir en ren logga viktig, ifall företaget även har funnits under en längre tid kan det vara smart att få med det i loggan. Det är bara att själv tänka vilken bild av företaget vill jag förmedla till konsumenten. Det som är viktigt för alla loggor är att de måste vara så pass enkla och inte ha för mycket detaljer så att de kan skalas upp och ner utan att förlora sin form.

Men vilken färg ska man använda sig av då? Olika färger ger oss olika intryck. Har du till exempel tänkt på att bil- och teknikföretag ofta använder sig av blå loggor, tänk Dell, Volvo, Facebook, Intel, Ford, PayPal. Detta har att göra med att blå utstrålar tillit, även därför banker så som Handelsbanken och Nordea använder sig av färgen. Medan företag som vill framstå som lyxiga ofta använder sig av svart, såsom Gucci, Apple, Prada, Zara, Jaguar, Chanel osv. Detta för att den svarta färgen oftast förankras med sofistikerad och dramatiskt. Vad betyder alla färger då? Här kommer en kort förklaring av dem

Gul – Optimism, tänk Ferrari, Mcdonalds, DHL, National Geographic

Orange – Vänligt, varmt tänk Firefox, Fanta, Amazon, Nickelodeon

Röd – Spänning, djärv, ung, tänk Netflix, Coca-Cola, Canon, H&M

Blått – Förtroende, stryka, pålitlig tänk Dell, Handelsbanken, HP, NASA

Grön – Fredlig, tillväxt, hälsa, tänk Starbucks, Spotify, Animal Planet

Grått – Balans, neutral, lugn tänk Wikipedia, Honda, Mercedes Benz

Svart – Sofistikerat, lyxigt, elegant tänk Apple, Prada, Lóreal

Sista delen är texttyp eller font som det också kallas. Här är det också viktigt att fundera över vad vill jag att företaget ska stå för. Är det professionell och nytänkande, är en Sans Serif texttyp nog bäst då den utstrålar detta och är väldigt ren av sig. Om det istället handlar om ett gammalt företag med en lång historia kan en Slab Serif fungera bättre. Är det istället en liten butiken som vill utstråla handgjort, personligt, nära så är en Script eller Hand font nog det bästa alternativet. En bra hemsida att kunna hitta snygga fonts är creativemarket.com, där finns massor av texttyper och varje vecka har de även gratis fonter att hämta.

Om allt detta ska sammanfattas så handlar brand identity kort och gott om att hitta ett ansikte för ditt företag som gör att människor lätt känner igen bolaget och förstår vad det gör. Det kan därför vara bra att lägga god tid på denna del och se till att det blir rätt även om det så klart alltid går att ändra senare.